Untuk memastikan setiap rakyat mendapat akses kepada
perkhidmatan internet sekali gus merapatkan jurang teknologi maklumat yang
semakin canggih, banyak pendekatan telah diambil oleh kerajaan untuk memberikan
pendedahan kepada rakyat terutamanya masyarakat luar bandar untuk sama-sama
berkongsi pengetahuan.
Langkah itu juga selari dengan dasar kerajaan untuk
melahirkan masyarakat berilmu dan menyediakan rakyat negara ini dengan
kemahiran kerana untuk menjadi sebuah negara maju, pemikiran dan pengetahuan
rakyat juga perlu selari dengan kemajuan pembangunan yang dicapai.
Antara langkah yang diambil oleh kerajaan ialah
memberikan perkhidmatan internet percuma kepada golongan kurang mampu sama ada
di bandar mahu pun di luar bandar. Inisiatif kerajaan ini akan membolehkan
pengguna internet yang kurang berkemampuan bakal memperoleh perkhidmatan
internet percuma untuk penggunaan 30 minit pertama.
Mereka yang mendapat manfaat ini membabitkan
kira-kira lima juta orang jika mengambil kira jumlah penerima Bantuan Rakyat 1
Malaysia (BR1M) di seluruh negara termasuk di kalangan golongan bujang yang
berpendapatan di bawah RM3,000.
Buat pertama kalinya, golongan berpendapatan rendah
di kawasan bandar kini boleh menikmati perkhidmatan internet secara percuma
apabila Pusat Internet 1Malaysia (PL1M) yang pertama akan dibina di Kerinchi, Kuala Lumpur di mana Projek Perumahan Rakyat
(PPR) Sri Pantai, Kerinchi di sini dipilih sebagai projek perintis pembinaan
pusat itu.
Sejak dilaksanakan pada 2010, sebanyak 306 PI1M
telah dibina di kawasan luar bandar di seluruh negara. Pada tahun ini sebanyak 100
pusat itu akan dibina di bandar dengan memberi tumpuan pada kawasan PPR
terpilih sebagaimana yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam
pembentangan Bajet 2013.
PI1M yang dikendalikan oleh Suruhanjaya Komunikasi
dan Multimedia Malaysia (SKMM di mana pusat itu akan dilengkapkan dengan 20
unit komputer meja dan perkakasannya menggunakan kemudahan internet jalur lebar
berkelajuan tinggi serta kemudahan WiFi.
Untuk memastikan kelancarannya, dua kakitangan
dilantik untuk menguruskan pusat tersebut serta menganjurkan latihan dan
bimbingan berterusan dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi secara
percuma kepada semua pengguna.
Golongan orang kurang upaya (OKU) tidak dipinggirkan
untuk memperoleh manfaat daripada program berkenaan kerana pusat perkhidmatan
itu turut dilengkapi kemudahan Braille dan kemudahan-kemudahan lain yang mesra
golongan itu.
No comments:
Post a Comment