Cukup membanggakan apabila Malaysia berada pada
kedudukan ke sembilan daripada 10 buah negara pelancongan paling popular di
dunia - satu-satunya negara di Asia
Tenggara dan ke dua di benua Asia selepas China yang menerima kedatangan
pelancong paling ramai sepanjang tahun 2011.
Malah melihat kepada pencapaian itu, sasaran yang
ditetapkan oleh Kementerian Pelancongan untuk mencatatkan 36 juta orang
pelancong dengan jumlah pendapat sebanyak RM168 bilion menjelang tahun 2020,
bukan lah sesuatu yang mustahil untuk dicapai. Bagaimanapun, ia perlu disusuli
dengan tindakan lebih agresif untuk mempromosikan Malaysia di peringkat global.
Berbanding sembilan buah negara tersebut dan jika
dibandingkan daripada segi saiz, Malaysia adalah negara paling kecil tetapi
keupayaannya berada dalam senarai 10 buah negara pelancongan utama dunia, menunjukkan
usaha kerajaan untuk menjadikan negara ini sebagai destinasi popular berada
pada landasan yang betul.
Dengan jumlah keseluruhan kemasukan pelancong
mencecah 24.7 juta tahun lalu, hasrat kerajaan untuk terus menjadikan Malaysia
sebagai destinasi pelancongan polular seterusnya meningkatkan kedatangan jumlah
pelancongan boleh dicapai. Berdasarkan rekod kemasukan pelancong 2012, Malaysia
mencatat rekod peningkatan kemasukan pelancong seramai 9,438,592 orang bagi
lima bulan pertama tahun ini berbanding 9,323,827 orang untuk tempoh yang sama
tahun lepas.
Sementara jumlah pendapatan yang diperoleh daripada
pelancong dalam tempoh tersebut bernilai RM21.8 bilion berbanding RM21.4 bilion
pada tahun lalu. Sumbangan besar sektor pelancongan ini bukan sahaja membantu
memacu pertumbuhan ekonomi negara tetapi juga menyediakan peluang-peluang
perniagaan dan pekerjaan kepada rakyat.
Jika jumlah tersebut diambil kira serta aktiviti
promosi secara berterusan yang dilakukan oleh Kementerian pelancongan serta
agensi-agensinya dan disokong pula oleh mereka yang terbabit secara terus dalam
industri pelancongan, tidak mustahil jumlah kedatangan pelancong tahun lalu
akan dapat ditingkatkan.
Namun masih banyak yang perlu dilakukan untuk
menjadikan Malaysia sebagai destinasi popular kerana berdasarkan statistik
2011, jelas menunjukkan Malaysia masih terus bergantung kepada kemasukan
pelancong dari Singapura yang menyumbang 54 peratus daripada jumlah keseluruhan
kemasukan pelancong ke negara ini tahun lalu. Tumpuan perlu diberikan untuk
memperkenalkan Malaysia terutama ke benua Amerika Selatan dan Utara serta ke
benua Afrika serta Eropah Timur.
Sebenarnya, Malaysia memiliki begitu banyak
kelebihan, keunikan, keindahan alam semula jadi yang boleh dieksploitasi kepada
pelancong luar. Malah sektor pelancongan di negara juga ini semakin berkembang
ke arah yang lebih luas dan tidak lagi bergantung kepada pelancongan biasa
sebaliknya berusaha menjadikan pelancongan perubatan dan pelancongan sukan
sebagai satu nilai tambah.
Umpamanya, sukan golf kini berkembang sebagai satu
cabang pelancongan yang menyumbang pendapatan besar kepada negara. Populariti
sukan ini dengan terbinanya lapangan golf bertaraf dunia telah menjadikan Malaysia
sebagai antara destinasi golf terkenal di rantau ini dengan jangkaan
pelancongan golf menyumbangkan pendapatan sebanyak RM290 juta untuk negara
tahun ini.
Buktinya, baru-baru ini Malaysia telah dinamakan
sebagai Destinasi Pelancongan Sukan Utama Asia oleh World Travel Award
mempunyai lebih 200 padang golf di seluruh negara dengan pelaburan sebanyak
RM20 bilion. Semua itu banyak disokong oleh usaha kerajaan melalui Kementerian
pelancongan yang merangka pelbagai aktiviti untuk merancakkan pelancongan golf
antaranya termasuklah penganjuran kejohanan golf CIMB Classic 2012 yang
disertai pemain nombor dua dunia, Tiger Woods.
Kehadiran jagun-jaguh dunia itu dan liputan meluas
yang diberikan oleh pihak media sedikit sebanyak membantu mempromosikan sector
pelancongan Negara ini kepada masyarakat luar.
Jika dilihat secara keseluruhan, selain keindahan
alam semula jadi, keramahan rakyat, kepelbagaian budaya dan pelbagai jenis
makanan, kedatangan pelancongan ke negara ini banyak didorong oleh faktor
keselesaan, keselamatan, kestabilan ekonomi dan politik yang biasanya menjadi
pertimbangan utama kepada pelancong sebelum mereka membuat pilihan untuk
bercuti. Dan Malaysia memiliki ke semua faktor tersebut.
No comments:
Post a Comment