Kenaikan kadar tol di semua lebuh raya di negara ini merupakan satu isu yang sensitif dan tidak kurang juga dipolitikkan oleh pihak-pihak tertentu untuk kepentingan mereka. Maka tidak hairan jika isu kenaikan kadar tol sentiasa menarik minat orang ramai lebih-lebih lagi jika kenaikan kadar tol tersebut dianggap tidak munasabah dan membebankan pengguna.
Selama ini kita kerap membangkitkan isu kadar kenaikan tol dan mengeluarkan pelbagai dakwaan kononnya syarikat pengendali lebuh raya di negara ini hanya mengutamakan keuntungan tanpa memperdulikan beban yang ditanggung rakyat sedangkan ramai yang tidak tahu bahawa sebenarnya kadar tol di negara ini masih rendah jika dibandingkan dengan beberapa buah negara Asia kerana ia hanya membabitkan peningkatan sebanyak lima peratus untuk tempoh tiga tahun.
Dalam mementukan kadar kenaikan tol, sebenarnya banyak faktor diambil kira dan ia berbeza-beza mengikut negara di mana pelbagai kaedah diguna pakai termasuk mengambil kira kadar inflasi di negara masing-masing.
Dalam soal ini Malaysia tidak menggunakan sebarang kaedah dalam mementukan kadar tol atau mengambil kira peningkatan kadar inflasi. Sebaliknya Malaysia menggunakan pedekatan dengan membuat ketetapan kenaikan kadar tol yang dibuat setiap tiga tahun iaitu sebanyak 1.7 peratus setahun. Jumlah ini lebih rendah jika dibandingkan dengan kadar inflasi Malaysia selama tiga tahun iaitu sebanyak 2.6 peratus setahun.
Sekadar membuat perbandingan dengan negara jiran Indonesia di mana kadar inflasi di negara itu berada pada sekitar 5.1 peratus tahun lalu atau purata 6.1 peratus untuk tempoh tiga tahun telah menaikkan kadar tolnya sebanyak sembilan peratus.
Kadar tersebut ditetapkan berdasarkan kadar inflasi negara dan dilaksanakan setiap dua tahun di mana kali terakhir kadar tol dinaikkan di Indonesia adalah awal tahun ini.
Beberapa pakar ekonomi menyambut baik pengumuman semakan semula syarat perjanjian konsesi tol di empat lebuh raya Plus Expressway Bhd. dan tol Jambatan Pulau Pinang yang dikendalikan Peneng Bridge Sdn. Bhd. antara kerajaan dengan UEM Group Bhd. dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).
Mereka berpendapat, sudah sampai masanya syarikat korporat beralih daripada matlamat untuk mendapatkan keuntungan kepada matlamat untuk membantu rakyat supaya tidak terus dibebani dengan kos hidup yang semakin meningkat.
Paling penting untuk memastikan pengguna tidak terbeban sekiranya kadar peningkatan dilakukan secara berperingkat dan pada kadar munasabah serta bagi tempoh yang panjang.
Seperti mana yang disuarakan oleh penganalisis ekonomi, Dr Haim Hilman Abdullah yang disiarkan oleh akhbar Berita Minggu baru-baru ini, usaha empat buah syarikat pengendali lebuh raya untuk melupuskan pampasan tertunggak dan pampasan pembekuan kenaikan tol selama lima tahun bukan sahaja dianggap sebagai usaha awal untuk mengutamakan kepentingan pennguna tetapi lebih penting bertujuan untuk mengurangkan beban kewangan kerajaan.
Apabila beban kerajaan dapat dikurangkan, ia mampu mengurangkan defesit negara sekali gus memberi manfaat kepada semua rakyat keseluruhannya dan semakan semula syarat perjanjian konsesi itu dengan sendirinya sudah mewujudkan situasi menang – menang.
Wednesday, November 23, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Masih antara yang terendah?
syukur lah bro... negara lain belum tentu dapat macam ini... fikir2kan lah
Post a Comment